Bewegen doet wonderen

 

Beweging en het effect op de gezondheid

Beweging speelt een belangrijke rol bij het verminderen van de kans op welvaartsziekten, zoals hart- en vaatziekten en suikerziekte. Beweging heeft een gunstig effect op het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van de cholesterolwaarden in het bloed. Bovendien is beweging goed voor het sterk houden van de botten en is het gunstig voor de spijsvertering en stofwisseling.

 

Lichamelijke inspanning is geestelijke ontspanning 

Als u sport of beweegt dan nemen spanningen af. Ook na een vermoeiende dag kan bijvoorbeeld een stevige wandeling of fietstocht leiden tot een fitter gevoel. Door regelmatig te bewegen en te sporten zult u beter slapen waardoor u er de volgende dag weer goed tegen aan kunt.

 

Beweging en gewicht 

Naast gezond en gevarieerd eten is beweging erg belangrijk bij het op peil houden van een gezond gewicht. Het wordt extra belangrijk om in beweging te komen wanneer u graag gewicht wilt verliezen. 

 

Nederlandse norm gezond bewegen

Voor volwassenen is de norm gezond bewegen dagelijks 30 minuten matig intensief bewegen. Dit is bewegen op een tempo waarbij je warm wordt en je merkt dat je hartslag iets sneller gaat. Voorbeelden zijn: stevig wandelen en fietsen, traplopen, tuinieren, intensieve huishoudelijke klusjes.

Voor kinderen (onder 18 jaar) geldt dagelijks 60 minuten matig intensief bewegen waarvan 2x per week op een hoger intensief niveau zoals sport.

 

Om gewichtsverlies te bereiken zal meer bewogen moeten worden! Voor volwassenen geldt dan 60 minuten per dag en voor kinderen 90 minuten matig intensief bewegen. 

 

logo_beweegkuur

Beweegkuur

Ik ben bevoegd om de Beweegkuur uit toe voeren en zal hierbij samenwerken met praktijkondersteuners en fysio- of oefentherapeuten.